شناسایی 356 زیرخدمت در بخش کشاورزی/ زیرخدمات جهادکشاورزی استانها به ۳۲ عنوان ارتقا یافت

وزارت جهاد کشاورزی به منظور ارائه بهتر خدمات به فعالان بخش کشاورزی تاکنون 356 زیرخدمت را در حوزههای مختلف ستادی، سازمانها، شرکتها و موسسههای وابسته وزارت جهاد کشاورزی را شناسایی و به فعالان بخش کشاورزی ارائه کرده است.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، کارگروه شناسایی و تعیین خدمات استانی وزارت جهاد کشاورزی با حضور نمایندگان منتخب استانهای آذربایجان غربی، خوزستان، آذربایجان شرقی، قم، خراسان رضوی، گیلان، سیستان و بلوچستان، زنجان، گلستان و مرکز نوسازی و تحول اداری وزارت جهاد کشاورزی که همراه با واحدهای سازمانی ملی، مسوولیت بررسی، شناسایی، تعیین و استانداردسازی خدماتی را که باید از طریق سازمان جهاد کشاورزی استانها به فعالان بخش کشاورزی ارائه شود، را بر عهده دارد، برگزار شد.
این کارگروه تاکنون ۲۷ زیرخدمت را پس از بررسی خدمات ستاد وزارت جهاد کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، سازمان حفظ نباتات کشور و سازمان شیلات ایران به عنوان خدمات سازمان جهاد کشاورزی استانها شناسایی و تعیین کرده است.
جلسه اخیر این کارگروه در دهه فجر امسال در استان آذربایجان غربی به دنبال شناسایی، تعیین و استانداردسازی خدمات استانی سازمان امور اراضی کشور تشکیل شد که ۵ خدمت شامل؛ مجوز/ موافقتنامه تغییر کاربری اراضی زراعی و باغها، مجوز واگذاری اراضی ملی و دولتی، مجوز واگذاری زمین در اجرای لایحه قانونی اصلاح لایحه قانونی واگذاری (طرحهای کشاورزی و وابسته به کشاورزی شامل زراعت، باغ و گلخانه)، رفع تداخلات ناشی از اجرای قوانین و مقررات موازی وزارت جهاد کشاورزی و پاسخ به استعلامهای ثبتی (تفکیک، افراز، تجمیع و انتقال) اراضی به عنوان خدمات سازمان جهاد کشاورزی استانها شناسایی، تعیین و استانداردسازی شد و در نهایت تعداد زیرخدمات سازمان جهاد کشاورزی استانها به فعالان بخش کشاورزی به ۳۲ عنوان ارتقا یافت.
این جلسه با حضور معاون مرکز نوسازی و تحول اداری وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی و مدیر نوسازی و تحول سازمانی سازمان امور اراضی کشور، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی، روسای نوسازی و تحول اداری سازمان جهاد کشاورزی استانهای منتخب کارگروه خدمات استان و مدیر و کارشناسان امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی برگزار شد.
مطابق قوانین سازمان اداری و استخدامی کشور متولی پایگاه شناسنامه خدمات و عهدهدار تصویب و شناسهدار کردن خدمات است.
شناسایی خدمات دستگاهها در اسناد بالادستی همچون سیاستهای کلی ابلاغی مقام معظم رهبری شامل نظام اداری، اقتصاد مقاومتی، سند چشمانداز بیست ساله کشور، نقشه راه دولت الکترونیک، قوانین و برنامههای توسعهای کشور، توسعه دولت الکترونیک، بهبود فضای کسب و کار، مدیریت خدمات کشوری مورد تاکید در ارائه خدمات است.
وزارت جهاد کشاورزی تاکنون 356 زیرخدمت را به منظور ارائه بهتر خدمات به فعالان بخش کشاورزی شناسایی کرده است.
شناسایی خدمات از سال 1393 با ابلاغ آییننامه توسعه خدمات الکترونیک دستگاههای اجرایی کشور توسط شورای عالی اداری و ابلاغ ضوابط اجرایی و فنی توسعه دولت الکترونیکی توسط شورای عالی فناوری اطلاعات شکل گرفته و در همان سال طی دستورالعمل اصلاح فرآیندها و روشهای انجام کار سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، شناسنامه خدمات به تمامی دستگاههای اجرایی و استانداریها ابلاغ شده و در سال 1398 نخستین شناسنامه خدمات وزارت جهاد کشاورزی به تایید سازمان اداری و استخدامی کشور رسید.
نهادینه شدن ارائه خدمت در دستگاه اجرایی، شفافسازی و سهولت ارائه خدمات خدمت گیرندگان در رعایت الزامات خدمت توسط ارائه دهندگان و گیرندگان خدمت، مدیریت یکپارچه بر ارائه خدمات دولتی از طریق سازمان اداری و استخدامی کشور و دستگاههای اجرایی کشور، تسهیل در ارائه خدمات الکترونیک و عادلانه به تمامی متقاضیان خدمت و نظاممند کردن نحوه نظارت و ارزیابی خدمات توسط دستگاههای نظارتی، از فواید شناسایی خدمات است.
پس از شناسایی خدمات، اقداماتی همچون تخصیص نام کاربری و کلمه عبور سامانه مدیریت خدمات دولت دستگاههای اجرایی از سازمان اداری و استخدامی کشور؛ تکمیل شناسنامه خدمات در سامانه مدیریت خدمات دولت دستگاههای اجرایی؛ تهیه راهنمای خدمات به ارباب رجوع؛ شناسایی سوالات پرتکرار خدمات و پاسخ به آن؛ درج شناسنامه، راهنمای مراجعان و سوالات پرتکرار بر روی درگاه/ پورتال اینترنتی دستگاه؛ ایجاد دسترسی خدمات به کاربران میز خدمت دستگاه اجرایی و الکترونیکی کردن و هوشمندسازی خدمات (بند ج ماده 107 قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران) انجام میگیرد.
دولت مکلف است حداقل سالانه ۲۰ درصد از خدمات الکترونیکی خود را به صورت هوشمند و بدون مراجعه حضوری و دخالت عامل انسانی یا اخذ مدارک و مستندات بهصورت دستی ارائه کند.